Vzorek: 77

Archivní číslo vzorku: 
3206
Číslo karty vzorku: 
77
Místo původu zkoumaného díla: 
Litomyšl
Objekt: 
Očistcová kaple, Piaristická kolej, Zrcadlo 1
Typ díla: 
Století vzniku díla: 
18. století
Zpřesnění datace objektu (slovně): 
druhá polovina osmnáctého století
Zpracovatel analýzy: 
Datum zpracování zprávy k analýze (rok): 
2005

Souhrn:

Z nástropního zrcadla (pracovní označení č.1) byly odebrány 4 vzorky barevné vrstvy za účelem chemicko-technologického průzkumu vrstev – zjištění spektra použitých pigmentů, pojiva a aditiv. Cílem průzkumu bylo určení složení původních barevných vrstev a určení složení přemaleb. Při průzkumu bylo zjištěno:

 

Podklad a intonako

Nosičem barevných vrstev je čistě vápenná omítka, připravená z bílého vzdušného vápna  a křemičitého písku. U některých vzorků byla nalezena mezi vrstvou omítky a barevnými vrstvami tenká vrstva bílého až světlešedého podkladového nátěru (vzorky 3206, 3207vrstva 1). Je tvořeno vápenným nátěrem s malou příměsí černých  pigmentů (C-čerň). Mezi vrstvou podkladového nátěru a omítkou je patrné rozhraní vzniklé karbonatizací povrchu omítky tzv. vápenná kůže.

 

Primární barevné vrstvy

Originální malba je provedena technikou vápenného secca (tzv. Kalkmalerei) barvami, jejichž pojivem je uhličitan vápenatý (původně vápno) s malou příměsí organických aditiv. Ve vrstvě byla prokázána přítomnost proteinů a vysýchavých olejů (nelze jednoznačně vyloučit ani penetraci těchto pojiv z vyšších vrstev malby). V barevných vrstvách původní malby byly identifikovány následující pigmenty, které odpovídají časovému zařazení nástěnných maleb, tj. 1. třetině 18. století:

 

barva pigmentu

pigment

místo nálezu

vzorek

bílá

olovnatá běloba

  • inkarnát

 

3206 (V1R)

červená

červený okr

minium

  • podmalba
  • inkarnát

3206 (V1R), 3383 (V3p), 3207

černá

révová čerň

  • žlutá z trumpety

3383 (V3), 3384

žlutá

žlutý okr

  • žlutá z trumpety

3383 (V3), 3384

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Originální barevné vrstvy byly naneseny v jedné (vzorky 3383, 3384, 3207), dvou (3206, 3383). U všech vzorků byla na povrchu patrná tmavá vrstva propojená se spodními barevnými vrstvami. Tato tenká vrstva lazurního charakteru na povrchu originálních barevných vrstev je tvořená pravděpodobně vrstvičkou nečistot a odděluje nejstarší nalezenou barevnou úpravu (pravděpodobně originální malbu) od pozdějších úprav.  U jednotlivých vzorků je v popisu vrstev vyznačena pravděpodobná hranice mezi primární malbou a pozdějšími úpravami (čárkovaná linie).

 

Sekundární barevné vrstvy

Na ztmavlé vrstvě se nachází u všech vzorků 2 vrstvy přemaleb příp. pozdějších zásahů. První fáze přemaleb je patrná u vzorků 3206 a 3383p.

Druhou fázi přemaleb lze vysledovat u vzorků 3206 a 3383. Tam byly ve svrchních vrstvách analyzovány barevné vrstvy šedé barvy, které obsahovaly baryt.

 

Spektrum použitých pigmentů v pozdějších barevných vrstvách:

barva pigmentu

pigment

místo nálezu

vzorek

žlutá

auripigment

  • žlutá z trumpety

3383p

bílá

baryt

  • inkarnát chlapce

3306

červená

minium, rumělka

  • inkarnát chlapce

3306

 

 

 

 

 

 

 

 

První a druhá fáze přemaleb je vzájemně oddělena černou linkou nečistot. Vzhledem k tomu, že druhotné úpravy neobsahují charakteristické pigmenty umožňující jasné odlišení jednotlivých etap, nelze jednotlivé barevné vrstvy jednoznačně časově blíže ohraničit. Vzhledem k obsahu barytu v druhé fázi přemaleb, lze však poslední zásah časově zařadit do období po pol. 19. století.

Příloha: