Vzorek: 57

Číslo karty vzorku: 
57
Místo původu zkoumaného díla: 
Litomyšl
Objekt: 
Piaristická kolej, Očistcová kaple, luneta č. 10
Typ díla: 
Století vzniku díla: 
18. století
Zpřesnění datace objektu (slovně): 
druhá polovina osmnáctého století
Zpracovatel analýzy: 
Datum zpracování zprávy k analýze (rok): 
2004

Souhrn:

Z lunety nástěnné malby V Očistcové kapli v Piaristické oleji byly odebrány dva vzorky s cílem určit výstavbu a složení barevných vrstev, popř. určit přítomnost sekundárních barevných úprav.

 

Z fyzikálně-chemického průzkumu vyplývá, že podklad pod barevnou vrstvu tvoří vápenná omítka. Plnivem je křemičitý písek. Bezprostředně na ní se vzorku S 2 nachází vrstva červeno-černé podkresby.  Na povrchu omítky byla u vzorku S1 viditelná vrstvička uhličitanu vápenatého (tzv.vápenná kůže). Znamená to, že barevné vrstvy byly nanášeny až po zatvrdnutí omítky resp. po jejím „zavadnutí“. Na omítce, popř. na podkresbě, se nachází originální barevná vrstva. Při vizuální a sondážním průzkumu byla zjištěna velmi dobrá soudržnost primárních barevných vrstev s omítkou. Technika malby je pravděpodobně vápenné secco. Pigmenty byly míchány s vápnem. V barevných vrstvách byla prokázána i přítomnost bílkovin (zřejmě součást pojivového systému barevných vrstev). Z použitých pigmentů byly identifikovány následující pigmenty: okry, olovnatá běloba, uhlíkatá čerň (révová čerň). 

Výsledná barevnost byla dosahována nanášením několika barevných vrstev. Povrch malby je sulfatizovaný (přeměna uhličitanu vápenatého na síran vápenatý). Na povrchu malby je tenká vrstvička bohatá na organické pojivo (vzorek S1). Pravděpodobně se jedná o pozdější zásah (fixáž, retuš).

Příloha: