Souhrn
Předmětem průzkumu byl ručně malovaný snář z Východočeského muzea v Pardubicích. Průzkum byl zaměřen na orientační složení maleb snáře. Materiálová podstata pigmentů, případně plniv byla odvozena z prvkového složení, které bylo zjištěno ruční rentgenfluorescenční analýzou (pXRF). Výsledky měření jsou uvedeny v tabulkách Tab. 1 až Tab. 3 (Příloha II). Předpokládané pigmenty a plniva uvádí tabulka Tab. 2. Dokumentace míst měření je uvedena v Příloze I. Dále byla infračervenou spektroskopií (FTIR) a pomocí selektivních mikrochemických reakcí identifikována organická pojiva maleb.
Prvkové složení bylo zjišťováno na všech barvách použitých v malbě snáře. Dále byla pro srovnání měřena místa bez malby, tedy pouze papír. Zde se vyskytovaly zejména prvky Ca, K, Fe, Si, Ba/Ti, Mn, P, pocházející zřejmě z plniva, případně pojiva papíru nebo nečistot. Dále zde byly detekovány prvky Cu, Hg, Pb, které mohou spíše pocházet ze spadu z okolí.
Složení papíru se uplatňuje ve výsledcích měření maleb. Podobně tomu je s protějšími malbami na jednom listu, jejich složení se také vzájemně uplatňuje. Z tohoto byla měřena převážně místa, kde se vyskytují stejné barvy proti sobě na jednom listu.
Z výsledků měření vyplývá, že byly pravděpodobně ve všech měřených místech v malbě použity olovnaté pigmenty. Zdrojem červené a růžové barevnosti je zejména rumělka. Hnědá místa jsou probarvena okrem nebo nebylo možné zdroj hnědé barevnosti určit. Bílá barva je dosažena použitím olovnaté běloby, černá a šedá zřejmě pomocí uhlíkaté/organické černi. Zdroj žluté, modré a zelené barevnosti se nepodařilo určit s výjimkou zelené kupy na str. 29 (měření 35), kde byla použita zřejmě Svinibrodská zeleň. Mnohá měření poukazují na přítomnost barytové běloby/barytu. V menší míře lze předpokládat použití zinkové běloby, v tomto případě by byla vhodná komparace s UV fluorescenčními snímky.