Vzorek: 75

Číslo karty vzorku: 
75
Místo původu zkoumaného díla: 
Litomyšl
Objekt: 
Očistcová kaple, Piaristická kolej
Typ díla: 
Století vzniku díla: 
18. století
Zpřesnění datace objektu (slovně): 
druhá polovina osmnáctého století
Zpracovatel analýzy: 
Datum zpracování zprávy k analýze (rok): 
2005

Souhrn:

 

Z lunety nástěnné malby V Očistcové kapli v Piaristické oleji bylo odebráno šest vzorků s cílem určit výstavbu a složení barevných vrstev, popř. určit přítomnost sekundárních barevných úprav.

 

Z fyzikálně-chemického průzkumu vyplývá, že podklad pod barevnou vrstvu tvoří vápenná omítka. Bezprostředně na ní se u některých vzorků (6/1, 6/5) nachází vrstva černé podkresby.  Na omítce, popř. na podkresbě, se u vzorků nachází originální barevná vrstva. Při vizuální a sondážním průzkumu byla zjištěna velmi dobrá soudržnost primárních barevných vrstev s omítkou. Při pozorování a zkoumání vzorků pomocí optického i elektronového mikroskopu nebyla na povrchu omítky tj. na rozhraní mezi omítkou a první barevnou vrstvou nalezena vrstvička uhličitanu vápenatého tzv. vápenná kůže tvořící se na povrchu omítek při jejich zatvrdnutí. Proto je možné předpokládat, že první barevné vrstvy byly naneseny na ještě vlhkou nezatvrdnutou omítku tj. technikou fresky.

 

Vzorky inkarnátu byly odebrány z levé (pravé ruky)??? a z nohy anděla. U obou vzorků je patrná prakticky shodná výstavba barevných vrstev. Přímo na omítce je u vzorku 6/1 navíc nanesena červeno-černá vrstva, pravděpodobně podkresba, obsahující černý C-pigment. Na něm následuje světle růžová barevná vrstva (podmalba? provedená stejnými barvami). Na růžové následuje oranžovo-červená barevná vrstva, provedená pravděpodobně technikou  vápenného secca - na snímku z REM je patrné velmi tenké, nepatrné a nesouvislé rozhraní.

 

Podobnou techniku malby lze dokazuje i výstavba barevných vrstev u dalších vzorků – pigmenty pojeny s vápnem. V barevných vrstvách byla prokázána i přítomnost bílkovin (zřejmě součást pojivového systému barevných vrstev). Z použitých pigmentů byly identifikovány následující pigmenty: červené a žluté okry, olovnatá běloba, země zelená, uhlíkatá čerň (zřejmě révová čerň) a v jednom vzorku i příměs rumělky (vz. 6/6).

 

Výsledná barevnost byla na některých místech dosahována nanášením několika barevných vrstev.

Povrch malby je sulfatizovaný (přeměna uhličitanu vápenatého na síran vápenatý).

 

Příloha: