Vzorek: 52

Číslo karty vzorku: 
52
Místo původu zkoumaného díla: 
Litomyšl
Objekt: 
Piaristická kolej, Očistcová kaple, luneta č. 7
Typ díla: 
Století vzniku díla: 
18. století
Zpřesnění datace objektu (slovně): 
druhá polovina osmnáctého století
Zpracovatel analýzy: 
Datum zpracování zprávy k analýze (rok): 
2004

Souhrn:

Z lunety nástěnné malby V Očistcové kapli v Piaristické koleji bylo prozkoumáno pět vzorků s cílem určit výstavbu a složení barevných vrstev, popř. určit přítomnost sekundárních barevných úprav.

 

Z fyzikálně-chemického průzkumu vyplývá, že podklad pod barevnými vrstvami tvoří podobně jako v ostatních lunetách vápenná omítka. Pojivem omítky je bílé vzdušné vápno a plnivem je křemičitý písek.

 

Technika malby je pravděpodobně vápenné secco. Pigmenty byly míchány s vápnem, ve vzorcích 1 a 4 byl v každé barevné vrstvě zjištěn poměrně vysoký obsah uhličitanu vápenatého (přítomnost křídy nebyla prokázána). V barevných vrstvách byla prokázána i přítomnost bílkovin (použité pravděpodobně jako aditivum). Výsledná barevnost byla na některých místech dosahována nanášením několika barevných vrstev. Barevné vrstvy jsou dobře propojené, bez výraznějšího rozhraní a lze předpokládat, že byly zřejmě nanášeny poměrně rychle za sebou. I rozhraní mezi podkladovou omítkou a barevnými vrstvami je nezřetelné, na povrchu omítky nebyla nalezena tzv. vápenná kůže. Lze proto předpokládat, že v místech odběru vzorků byla malba nanášena na nevyzrálou omítku.

 

Z použitých pigmentů byly identifikovány následující pigmenty: okry, země zelená, olovnatá běloba příp. minium, rumělka, révová čerň.

 

Povrch malby je částečně sulfatizovaný (přeměna uhličitanu vápenatého na síran vápenatý).

Příloha: