Vzorek: 403

Archivní číslo vzorku: 
3161
Číslo karty vzorku: 
403
Místo původu zkoumaného díla: 
Praha, Vodičkova ulice
Objekt: 
Nástěnná malba Mikoláš Aleš, transfer VINOBRANÍ DÍVKA
Typ díla: 
Století vzniku díla: 
19. století
Zpřesnění datace objektu (slovně): 
Osmnáct set devadesát tři
Zpracovatel analýzy: 
Datum zpracování zprávy k analýze (rok): 
2004

Chemicko-technologický průzkum barevných vrstev bylo provedeno u transferu „Vinobraní-Dívka“ na čtyřech vzorcích. Výstavba barevných vrstev se u všech shodovala se vzorky analyzovanými u ostatních transferů. Bílý podklad obsahuje uhličitan vápenatý, olovnatou bělobu, pojivem jsou vysýchavé oleje a v minoritním množství byly analyzovány bílkoviny. Na něm následují nejstarší barevné vrstvy v okrové barevnosti obsahující uhličitan vápenatý, olovnatou bělobu, žluté okry, příměs chromoxidu a v jednom vzorku i zelený pigment obsahující As a Cu (svinibrodská zeleň). Jednalo se pravděpodobně o mastnou temperu s majoritním podílem olejového pojiva. Na povrchu nejstarších okrových vrstev je silná vrstva pryskyřičného laku.

 

Adhezivum transferované malby nebylo možné jednoznačně identifikovat. Na povrchu plátna, spodních polohách barevných vrstev byly analyzovány bílkoviny, vosky a vysýchavé oleje. Bílkoviny, vysýchavé oleje byly nalezeny ve vrstvě bílého podkladu, použití vosku se prokázalo na rubu transferu. Mezi sekundárně naneseným podkladem (obsahuje uhličitan vápenatý, olovnatou bělobu), který přesně kopíruje nerovnosti plátna i nerovnosti původních barevných vrstev, nebyla u žádného vzorku nalezena adhezní mezivrstva. Na základě tohoto, lze usuzovat, že transferované malby byly osazeny přímo do „čerstvého“ nově vytvořeného podkladu.

Vosková vrstva byla pravděpodobně aplikovaná z rubové strany plátna později, při některém z dalších restaurátorských zásahů a měl zajišťovat stabilitu plátna a malby vůči vlhkosti.

Příloha: