Vzorek: 24

Číslo karty vzorku: 
24
Místo původu zkoumaného díla: 
Litomyšl
Objekt: 
Očistcová kaple, Piaristická kolej
Typ díla: 
Století vzniku díla: 
18. století
Zpřesnění datace objektu (slovně): 
druhá polovina osmnáctého století
Zpracovatel analýzy: 
Datum zpracování zprávy k analýze (rok): 
2007

Souhrn:

Z lunety nástěnné malby V Očistcové kapli v Piaristické oleji bylo odebráno šest vzorků s cílem určit výstavbu a složení barevných vrstev, popř. určit přítomnost sekundárních barevných úprav.

Z fyzikálně-chemického průzkumu vyplývá, že podklad pod barevnou vrstvu tvoří vápenná omítka. Plnivem je křemičitý písek. Bezprostředně na ní se u některých vzorků (27/5) nachází vrstva červeno-černé podkresby.  Na omítce, popř. na podkresbě, se nachází originální barevná vrstva. Při vizuální a sondážním průzkumu byla zjištěna velmi dobrá soudržnost primárních barevných vrstev s omítkou. Technika malby je pravděpodobně vápenné secco. Pigmenty byly míchány s vápnem. V barevných vrstvách byla prokázána i přítomnost bílkovin (zřejmě součást pojivového systému barevných vrstev). Výsledná barevnost byla často dosahována nanášením několika barevných vrstev, rovněž technikou vápenného secca. V modrém pozadí byl identifikován smalt.

Na štukovém rámu je v spodních polohách vrstva okrového (pouze ve fragmentech) a vrstva šedého nátěru. Následují dvě etapy zlacení, první (starší) plátkovým zlatem a druhá (pozdější) metálovou fólií.

Příloha: