Vzorek: 121

Archivní číslo vzorku: 
4294
Číslo karty vzorku: 
121
Místo původu zkoumaného díla: 
Vendolí
Objekt: 
Mariánský sloup
Typ díla: 
Zpracovatel analýzy: 
Datum zpracování zprávy k analýze (rok): 
2008

Závěr:

 

Z Mariánského sloupu ve Vendolí bylo odebráno celkem 11 vzorků povrchových barevných úprav. Vzorky byly odebrány z různých částí sloupu – figurální a plastické výzdoby, sloupu, nápisové desky a balustrády. Po mikroskopickém průzkumu vzorků byl podrobnější chemicko-technologický průzkum proveden na 8 vzorcích. Předmětem průzkumu byla stratigrafie barevných nátěrů a dokumentace případných starších barevných úprav. Složení vrstev nebylo předmětem analýzy. Z průzkumu vyplývá:

 

 

Starší barevné nátěry -  byly prokázány u vzorků odebraných z Panny Marie (P1, P3, P5). Ve všech případech byl prokázán modrý nátěr, nanesený na sv. okrovém podkladu. U vzorku P1 a P2 odebraných z inkarnátu obličeje a ruky byla na modré nalezena červená, resp. růžová barevnost. Oba barevné nátěry nelze jednoznačně časově zařadit, jsou tvořeny jemnozrnnými pigmenty (u modré by se mohl jednat o některý z novodobých druhů). 

 

 

Novodobé nátěry – jsou tvořeny šedo-okrovým nátěrem, prokázaným ve všech vzorcích. Jedná se o novodobý nátěr na bázi hydraulické maltoviny (z šedé barvy a přítomnosti kulovitých makropórů lze usuzovat na portlandský cement), tónovaný žlutým okrem. U vzorků P6 a P8 byl nátěr nanesen na nedokonale očištěný povrch (pod vrstvou je patrná vrstva prachových depozitů).

 

Složení povrchových nečistot – na povrchu nátěrů se u většiny vzorků nachází tmavá vrstva depozitů, převážně tvořená sádrovcem. Zdrojem sádrovce na většině míst je pravděpodobně přeměna posledního povrchového nátěru účinkem kyselých složek atmosféry.

Příloha: